Sisältö
- 6 osiota
- 0 Lessons
- Lifetime
Avaa kaikki osiotSulje kaikki osiot
- Hallinnolliset kriteerit: Vastuullinen, eettisesti kestävä ja ammattimainen yritystoimintaVastuullinen ja eettisesti kestävä saamelaismatkailuyritys tulee saamelaisyhteisön sisältä. Yritys hyödyntää saamelaiskulttuurin voimavaroja vastuullisesti ja eettisesti kestävästi tuottaen matkailupalveluja ja tarjoten niitä liiketoiminnallisin perustein. Matkailutuotteen aitouden takaamiseksi tulee saamelaismatkailupalvelujen pohjautua oikeaan tietoon saamelaisista ja saamelaiskulttuurista. Vastuullisella ja eettisesti kestävällä saamelaisuuteen perustuvalla matkailulla taataan totuudenmukainen ja aito matkailukokemus ja elämys vastuullisuutta ja eettistä kestävyyttä arvostavalle matkailijalle. Yrityksellä tulee olla toimintansa mukaiset luvat ja sen tulee noudattaa yritystoimintaansa liittyviä lakeja ja määräyksiä. Lisäksi saamelaismatkailussa yrityksen tulee huomioida toimintansa vaikutukset toiminta-alueensa saamelaisyhteisöön, yrityksen toimintaympäristöön sekä saamelaiskulttuuriin ja sen säilymiseen, kehittämiseen ja luonnollisiin siirtämismahdollisuuksiin tuleville sukupolville.12
- 1.1Saamelaisyritys
- 1.2Saamelaisten oikeuksien kunnioittaminen
- 1.3Saamelaismatkailun elävän kulttuurimaiseman suunnitelma
- 1.4Saamelaismatkailun eettinen ohje ja vastuullisen matkailijan kävijäohjeistus
- 1.5Lait, määräykset, säännökset sekä kansalliset ja kansainväliset sopimukset
- 1.6Rekisteröintipaikka
- 1.7Toimintaluvat
- 1.8Vakuutukset
- 1.9Omavaraisuus ja taloudellinen vakaus
- 1.10Yrittäjän kokemus matkailualalla
- 1.11Yrityksen turvallisuussuunnitelma
- 1.12Yhteisö- ja asiakaspalaute
- Sosiaalisen ulottuvuuden kriteerit: Yrityksen toiminta-alueen ja oman yhteisön tukeminen, osallistaminen ja hyvinvoinnin edistäminenSaamelaismatkailuyritys huomioi oman saamelaisyhteisönsä ja yrityksensä toiminta-alueen yhteisöiden tarpeet, näkemykset ja huolenaiheet. Lisäksi tulee huomioida yrityksen harjoittamasta matkailusta aiheutuvien muutosten vaikutukset yhteisön hyvinvointiin. Matkailun ei tulisi vaikuttaa negatiivisesti paikallisen saamelaisyhteisön tai sen yksittäisten jäsenten arkeen tai juhliin elävässä kulttuurimaisemassa. Yrityksellä tulle olla toiminnalleen sosiaalinen toimilupa vaikutusalueensa yhteisöiltä.5
- Kulttuurisen ulottuvuuden kriteerit: Saamelaisia ja saamelaiskulttuuria koskevan oikean tiedon levittäminenYksi saamelaisuuteen perustuvan matkailun tärkeimmistä tehtävistä on suojella ja ylläpitää saamelaiskulttuuria ja tukea sen siirtämistä tuleville sukupolville. Saamelaiskulttuuria matkailussa hyödyntävät tuotteet ja -palvelut tulee perustua oikeaan tietoon yrityksen omasta aidosta saamelaiskulttuurista. Tuotteistaminen vaatii vahvaa tuotteistettavan kulttuurin ymmärrystä. Tuotteistaminen ja palveluiden kehittäminen tulee tehdä saamelaisyhteisön kulttuuristen arvojen ja näkemysten mukaisesti. Saamelaiskulttuurin kaupalliseen hyödyntämiseen tulee olla yhteisön hyväksyntä eli kulttuurinen toimilupa. Myös kulttuurisen kantokyvyn rajat tulee huomioida yrityksen toiminnassa.7
- Ekologisen ulottuvuuden kriteerit: Luonto, maat ja vedet ovat aina olleet saamelaisten elättäjiäSaamelaisen matkailuyrityksen tulee toimia ja sopeutua toiminta-alueellensa niin, että herkkä, arktinen elävä kulttuurimaisema säilyy mahdollisimman monimuotoisena myös tuleville sukupolville. Saamelaisten arvojen, ajattelutapojen ja perinteisen elämäntavan mukaan luontoa tulee säilyttää ja käyttää siten, että se elättää ihmiset ja antaa toimeentulon eli luonnosta otetaan vain se mitä tarvitaan eikä yhtään enempää, jotta luonnon kantokyky säilyisi myös tuleville sukupolville.7
- Taloudellisen ulottuvuuden kriteerit: Taloudellisen hyvinvoinnin jakautuminen yhteisölleTaloudellinen kestävyys painottuu paikallistalouksien tukemiseen yhteisö- ja yksilötasolla. Taloudellisen kestävyyden lähtökohtana on matkailutulojen mahdollisimman ison osan jääminen kohdealueelle. Tämä voidaan toteuttaa saamelaisväestöä työllistämällä sekä paikallisella yritystoiminnalla. Taloudelliseen kestävyyteen kuuluu esimerkiksi lähiruoan suosiminen sekä saamelaistuotteiden, kuten aitojen käsitöiden ja paikallisten saamelaispalveluiden käyttäminen. Taloudellisen kestävyyden tavoitteena on matkailuelinkeinon integroituminen saamelaisyhteisöön niin, että siitä tuleva taloudellinen hyöty jakautuisi mahdollisimman laajasti alueelle. On erittäin tärkeää, että myös kokonaan matkailun ulkopuolella oleva saamelaisyhteisö kokee matkailun positiivisena ja yhteisöä hyödyttävänä toimintona sekä voimavarana. Matkailun tulee myös tukea saamelaisia perinteisiä elinkeinoja ollakseen taloudellisesti kestävää. Taloudellinen kantokyky määrittelee maksimaalisen matkailutoimintojen tai matkailijoiden määrän, ennen kuin paikallisväestön elämästä tulee liian kallista elää tai toimia omalla alueellaan.6
- Vastuullinen viestintä: Kulttuuriturvallinen, paikalliskeskeinen viestittäminenVastuullisuus ja eettinen kestävyys tulee kuulua kaikkeen yrityksen sisäiseen ja ulkoiseen viestintään sekä yrityksen brändin luomiseen ja ylläpitämiseen. Viestimällä laaja-alaisesti yrityksen vastuullisuudesta ja eettisestä kestävyydestä yritys helpottaa vierailijaa tekemään tietoisia, yhteisöä hyödyntäviä valintoja. Vierailla on halu tutustua saamelaiskulttuuriin ja oppia uutta vierailunsa aikana. Siksi on tärkeää miettiä, millä tavalla varmistetaan, että tämä onnistuu vastuullisella, eettisesti kestävällä ja yhteisön hyväksymällä tavalla. Saamelaisyhteisön ulkopuolisen matkailualan ja matkailijan on yleensä mahdotonta erottaa aitoa saamelaistuotetta epäaidosta. Vastuullisella ja eettisesti kestävällä saamelaismatkailulla on tärkeä rooli totuudenmukaisen saamelaiskuvan levittämisessä niin Suomessa kuin ympäri maailmaa.5
